Waarom kopen we een product?

Verkopers spenderen een groot deel van hun tijd en energie om hun producten aan de man te brengen. Vaak doen ze dit zonder de consument goede redenen te geven waarom juist hun producten gekocht moeten worden. Het is gebleken dat er eigenlijk drie redenen zijn voor consumenten om een bepaald product te kopen. Deze redenen zijn vertaald naar een model dat The Buying Hierarchy wordt genoemd.

buying-hierarchy

1. Utility products

De zogenaamde utility products zijn de producten waar mensen nauwelijks betrokkenheid bij voelen. Wanneer deze producten niet meer werken worden ze vervangen door een soortgelijk product met de laagste prijs. Een goed voorbeeld van een utility product is een huissleutel. Wanneer je deze onverhoopt verliest, zal je kiezen voor een zo goedkoop mogelijke vervanger. Utility products zijn dan ook gemakkelijk vervangbare producten en staan onderaan de piramide.

2. Convenience products

Naast utility products bestaan er ook convenience products. Dit zijn producten die vaak routinematig worden gekocht en voorzien in de basisbehoeften van een consument. Voorbeelden van convenience products zijn melk, suiker en brood. Een interessant gegeven is dat convience producten betekenisvolle producten kúnnen worden, wanneer ze consistent in onze dagelijkse levensbehoeften voorzien.

3. Meaningful products

Producten die een bepaalde betekenis hebben voor een consument worden meaningful products genoemd. Dit zijn de producten die ons een prettig gevoel geven wanneer we ze gebruiken of consumeren. Bedrijven proberen deze gevoelens bij de consument te creëren door aan de hand van de juiste marketingtechnieken in te spelen op de emotie. Uiteraard wordt uit de reclame-uitingen vaak duidelijk wat het onderscheidende vermogen van deze merken is. Bekende voorbeelden van merken die verantwoordelijk zijn voor meaningful products zijn Apple en Starbucks.

add-blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *