Overtuigende e-mailmarketing

Er wordt geclaimd dat e-mail marketing niet meer interessant is, omdat er al zoveel nieuwsbrieven worden verstuurd. Social media zou bijvoorbeeld relevanter zijn. Maar voorlopig is er nog steeds een groot verschil tussen deze marketingkanalen; namelijk conversie. Nieuwsbrieven hebben nog steeds veruit het hoogste conversiepercentage. Hoe zet je e-mailmarketing nou effectief in en overtuig jij je doelgroep?

E-mailmarketing strategie

Een goede nieuwsbrief schrijf je niet uit de losse pols. Een effectieve en onderbouwde e-mailmarketingstrategie bestaat uit testen, analyseren, aanpassen en opnieuw versturen. Daarom onderstaand een viertal schrijftips.

Aansprekend schrijven

De lezer moet het gevoel hebben dat de nieuwsbrief voor hem of haar is bestemd. Weet dus wat de achtergrond van je lezer is en wat zijn of haar referentiekader is. Vragen die je hierbij kunt stellen zijn; Wat weet de lezer van mij? En wat weet de lezer al van het onderwerp?

Kom snel to the point

Een interessante e-mail zorgt ervoor dat het de aandacht van de lezer direct vastgrijpt. Een goede manier om dit te doen is het omschrijven van een probleem en een oplossing bieden.

Vertel een relevant verhaal voor je doelgroep

Zorg voor een relevante nieuwsbrief en een betrouwbaar en onderbouwd verhaal. Je doelgroep moet de toegevoegde waarde ervaren. Gebruik hierbij metaforen of praktijkvoorbeelden. die aansluiten bij het geheel.

Makkelijk te lezen en transparant

Het is lastig om een makkelijk te lezen tekst te schrijven, die ook nog eens interessant is voor je lezer. Laat je tekst door iemand anders lezen en lees het zelf nog een keer kritisch door. Zorg ervoor dat je tekst op één manier te interpreteren is en aansluit op het niveau van je lezer.

Praktijkvoorbeeld: Raadgevend Bureau Speelman

Raadgevend Bureau Speelman gebruikt een nieuwsbrief om klassikale cursussen te promoten. Zijn doelgroep bestaat uit mannen met een technische achtergrond. Zijn nieuwsbrief lijkt op een e-mail zonder opmaak. In drie zinnen wordt het probleem verteld inclusief de oplossing en verder worden de locaties van de cursus weergegeven. Gewoon, rechttoe rechtaan, zonder poespas. Precies waar zijn doelgroep van houdt.

Help elkaar met tips

Heb jij nog een tip voor collega ondernemers? Laat hieronder een reactie achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *