Wat is een concurrentieanalyse?

In een concurrentieanalyse nemen we uw concurrenten onder de loep. Op deze manier krijgt u een beeld van uw positie ten opzichte van de concurrentie en kunnen we inzicht bieden in de kansen die er zijn in de markt. We verschaffen inzicht in de manier waarop uw onderneming zich kan onderscheiden van de rest. Het uitvoeren van een concurrentieanalyse gebeurt in een aantal stappen.

Hoe handelen uw concurrenten?

Allereerst bepalen we welke bedrijven er opgenomen worden in de concurrentieanalyse. Niet alle concurrenten zijn immers even relevant voor uw onderneming en het is dan ook nuttig om alleen de belangrijkste concurrenten te analyseren. Op deze manier kunnen wij u uiteindelijk een beter overzicht bieden en heeft u meer profijt van de door ons uitgevoerde concurrentieanalyse.
Vervolgens onderzoeken we welke strategie de concurrentie gebruikt om hun producten aan de man te brengen. Zijn ze passief of juist actief? Hoe verwacht de concurrentie een omzetverhoging te bewerkstelligen? In een concurrentieanalyse kijken we bijvoorbeeld naar de manier waarop uw concurrenten marketinginstrumenten inzetten om de doelgroep te bereiken.

Daarnaast bepalen we wat de succesbepalende factoren in de markt zijn. We geven antwoord op de vraag waarom mensen uit uw doelgroep producten bij de concurrent kopen, wanneer dit het geval is. In een concurrentieanalyse vergelijken we de prijzen die u hanteert met die van de concurrentie. Ook zetten we de kwaliteit van uw producten of diensten af tegen die van de belangrijkste bedrijven in de markt.

concurrentieanalyse

Wees de concurrentie voor

Door deze specifieke kenmerken per concurrent op een rij te zetten krijgt u een inzicht in de algehele positie van uw onderneming ten opzichte van de concurrentie. Aan de hand van de concurrentieanalyse bieden wij u uiteindelijk een inzicht in de kansen in de markt, waardoor u de concurrentie een stap voor kunt zijn.