De mogelijkheden van Google+ voor bedrijven

Google+ als marketinginstrument voor bedrijven

Google+ is een onderschat marketinginstrument. Het sociale netwerk wordt vooral veel gebruikt onder jongvolwassenen. Van de half miljoen Nederlandse gebruikers is maar liefst 50% van de mensen tussen de 18 en 24 jaar oud. Zo’n 27% van de gebruikers bevindt zich in de leeftijdscategorie 25-34 jaar. Vooral voor ondernemers met een doelgroep in de zojuist genoemde leeftijdscategorieën kan Google+ wel degelijk een meerwaarde zijn

Bij de lancering van Google+ in 2011 overheerste de gedachte dat Google+ het zoveelste sociale netwerk was dat gevuld moest worden met up-to-date content. De toegevoegde waarde was voor veel gebruikers en niet-gebruikers niet geheel duidelijk. Tegenwoordig is Google+ , op Facebook en Qzone na, het grootste sociale netwerk ter wereld. En dat is niet niks!

Weet wat er speelt bij je doelgroep

Er zijn verschillende redenen te noemen waarom een Google+ voor bedrijven wel degelijk van belang kan zijn. Ten eerste biedt Google+ aan bedrijven de mogelijkheid om heel gemakkelijk contact te onderhouden met hun doelgroep en hun (potentiële) klanten. Dit gebeurt in de zogenaamde communities. In zo’n virtuele gemeenschap komen mensen samen om te praten en te discussiëren over onderwerpen die zij interessant vinden. Als ondernemer kan je gemakkelijk zelf een community faciliteren, maar je kan ook besluiten om bestaande communities te volgen of er lid van te worden. Aan de hand van de online communities van Google+ kom je er gemakkelijk achter hoe de mensen in jouw doelgroep denken over bepaalde onderwerpen, hoe ze een bepaald product gebruiken, naar welke producten ze verlangen, enzovoorts.

Online vindbaarheid

Maar wat misschien wel de belangrijkste reden is om als ondernemer een Google+ account aan te maken is het feit dat Google+ goed is voor je online vindbaarheid van je bedrijf. Dit doe je allereerst door je about-pagina optimaal te benutten. Op deze pagina plaats je vooral veel woorden, zonder dat het ten koste gaat van de leesbaarheid van de tekst. Hierdoor wordt je uiteindelijk makkelijker gevonden in de zoekmachine van Google. Natuurlijk kun je in de about-pagina ook links plaatsen naar de bedrijfswebsite.

Google+ account linken aan je bedrijfsswebsite

Een van de belangrijkste punten die dan nog uitgevoerd moet worden is het linken van je Google+ account naar je website! Dit kun je op twee manieren doen. Ten eerste kun je auteurschap claimen over de door jou geschreven online artikelen. Op deze manier zorg je ervoor dat de door jou geschreven artikelen gelinkt worden aan je Google+ profiel en dat zorgt voor een betere ranking in Google. Een andere manier om je Google+ account te linken aan je website is het toevoegen van een Google+ badge aan je website, waardoor je het de lezers gemakkelijker maakt om je website aan te raden. Dit verbetert vervolgens de positie van je website in Google! Kortom, Google+ kan voor bedrijven wel degelijk van grote meerwaarde zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *